۲۳ دی ۱۳۸۷، ۱۶:۳۹

امشب برگزار می شود؛

نشست ویژه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران گازی روسیه و اوکراین

نشست ویژه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران گازی روسیه و اوکراین

وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گرد هم می آیند تا درباره بحران گازی موجود در اروپا و راههای مقابله با آن رایزنی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف،پس از آنکه روسیه از انتقال گاز خود به اوکراین واروپا پس از امضای توافق گازی خودداری کرد، هراس از کمبود انرژی کشورهای اروپایی را فرا گرفت.

بر همین اساس اعلام اسلواکی برای راه اندازی دوباره نیروگاه هسته ای خود به منظور مقابله با کمبود انرژی، موجی از نگرانی را در اروپا ایجاد کرد.

روسیه در حالی از صادرات گاز به اوکراین خودداری می کند که مسکو و کی یف به همراه اتحادیه اروپا روز شنبه توافق نامه ای را برای استقرار بازرسان خارجی برای کنترل امر انتقال گاز در سراسر خاک اوکراین امضا کرده بودند.

به گزارش مهر، ریاست جمهوری چک که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، روز دوشنبه نمایندگان مذاکره کننده کشورهای روسیه و اوکراین را برای دیدار امشب با وزیران انرژی اروپا دعوت کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری چک ظهرامروز به خبرگزاری فرانسه گفت: این نشست غیررسمی برای بررسی وضعیت کنونی تشکیل خواهد شد.

نماینده هیئت اوکراینی دراتحادیه اروپا ازحضوراین کشوردر نشست امشب خبر داد.هیئت روسی و سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه نیز امشب به بروکسل سفر خواهند کرد.

درهمین حال رئیس جمهوری روسیه روز گذشته گفت: تا زمانی که اوکراین شرایط الحاقی خود در قرارداد گازی را اصلاح نکند کشورش هم پروتکل مربوط به ترانزیت گاز برای مشتریان خود در اتحادیه اروپا را اجرا نخواهد کرد. 

در این میان روسیه و اوکراین همچنان به سرزنش یکدیگر در این چارچوب ادامه می دهند و در همان حال از آمادگی خود برای پایان دادن به این دعوا سخن می گویند،بحرانی که به کمبود قابل توجه سوخت در اروپا دریکی از سردترین زمستانهای سال های اخیر تبدیل شده است.

روسیه که اوکراین را به پرداخت نکردن بهای گازمتهم کرده است،از اول ژانویه 2009، انتقال گاز از خط لوله اوکراین را به اروپا متوقف کرد. 80 درصد گاز روسیه از طریق این خط لوله به اروپا صادر می شود. گازپروم نیز از روز چهارشنبه 18 دی  انتقال گاز ترانزیت به اروپا از طریق اوکراین را به طور کامل قطع کرد.  

کد خبر 815289

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha